اکثر افراد با نگاه کردن به کسب و کار های بزرگ دنیا ، این نکته توجه آنها را جلب می کند که آنها نیز در ابتدا یک استارتاپ کوچک بوده و رشد کردند و حالا تبدیل به کمپانی های بزرگی نیز شده اند ، اما نکته ای که مورد توجه قرار نمی گیرد این است که، تنها عده معدودی به موفقیت رسیده اند.

استارت آپ
عوامل شکست استارت آپ ها

از مهم ترین نکاتی که باعث موفقیت یک کسب و کار می شود این است که با دقت به نمونه های موفق و دریافت علل موفقیت باید به علل عدم موفقیت سایرین نیز دقت کند تا دیگر اشتباهاتی که آنان مرتکب شده اند را انجام ندهد، بنابراین از مهم ترین علل شکست استارتاپ ها می توان به :

1_ تیم ناکار آمد :

در همایشی که در آن از بهترین استارتاپ های فعال کشور حضور داشتند سوالی پرسیدند ، و ان سوال این بود به نظر شما کدام عامل در کسب و کار شما اهمیت کلیدی تری را دارد گزینه ها به شرح روبرو بود 1) سرمایه کافی 2) عدم حمایت ها مناسب 3) ایده کاربردی 4) تیم کاربلد
برخلاف تصور مسئولین همایش که فکر می کردن مهم ترین نیاز استارتاپ ها سرمایه است اما وجود یک تیم ، همیار کاربلد از نظر استارتاپ ها مهم تر بود.
بررسی ها هم نشان می دهد که 23% شکست استارتاپ ها به دلیل انتخاب اعضای نامناسب بوده است

2_ بی نیازی بازار :

مطمئنن می توان گفت بزرگترین دلیل شکست استارتاپ ها بی نیاز بودن بازار از محصول و خدماتی است که آنها شروع به ارائه آن می کنند توجه به اینکه رفع یک نیاز در جامعه چفدر مفید و موثر است بسیار مهم است چون در بعضی از موارد وجود نیاز دلیل بر این نیست که حتما پاسخ داده شود. گاهی آن نیاز از لحاظ کیفیت قیمت و احساس آن چیزی که مشتری می خواهد نیست و اشتباه نیازسنجی شده است ؛ همین شده است که بیش از 40% استارتاپ ها به این دلیل شکست خورده اند ، حال برای اینکه این مشکل پیش نیاید حتما موضوع استارتاپ خود را با دیگران مطرح کنید ، شاید پاسخ به آن نیازی که نظر شما را جلب کرده است به نظر انها مسئله مهمی نباشد ، به این هم باید دقت داشت در بعضی از موارد ممکن است بازار فعلاد امادگی پذیرش خدمت یا محصول شما را نداشته باشد .

3_ مشکلات مالی :

بیشتر استارتاپ ها به دلیل اینکه اطلاعات کافی از حجم کار خود و مدیریت ندارند باعث شده نتوانند سرمایه خود را به درستی ارزیابی کرده یا مدیریت کنند ، همین شده است که قریب 29% از استارتاپ هایی که شکست خورده اند به همین دلیل بوده باشد ، از آنجا هم که بیشتر استارتاپ ها از پس پرداخت دستمزد مشاوران مالی و حسابداری بر نمی آیند دست به حذف این قسمت می زنند و همین باعث می شود مقدمات شکست آنان مهیا شود .

4_ بازاریابی ضعیف :

هرچقدر هم که ایده شما خوب باشد و نیاز واقعی جامعه باشد ، اگر به درستی بازاریابی نشود مطمئنن شکست خواهد خورد آمار ها هم نشان می دهد 14% استارتاپ ها نیز به دلیل عدم تونایی در ارائه محصول خود به مشتری بازاریابی خوب نکردن بر اساس بازار هدف خود شکست خورده اند .