ویژگی های کپشن نویسی حرفه ای

امروزه فعالیت در اینستاگرام رشد خوبی پیدا کرده تا به جایی که بسیاری از کسب و کار ها وارد فضای اینستاگرام شده اند و از این فضا دارمد خوبی کسب کرده و محبوبیت خوبی بدست آورده و خود را حتی برند کرده اند. اما هر چه پیش می رویم ، با بیشتر شدن رقابت در این فضا کار کردن نیز در این فضا سخت تر می شود . تا جایی که فقط افرادی که اصول این کار را یاد گرفته اند و با استمرار پیوستگی مشغول به انجام دادن آن می شوند موفق می گردند .

یکی از مهم ترین اصول در کار با اینستاگرام کپشن نویسی حرفه ای است اکثر افراد تصورشان بر این است. که تنها محتوا پست باید محتوایی خوب و اصولی باشد اما اینستاگرام نشان داده که هر چه محتوای کپشن هم اصولی و جذاب و بدرد بخور باشد. به پست شما هم اهمیت بیشتری می دهد . اما نوشتن کپشن چگونه است چه ویژگی هایی دارد چگونه می توان کپشنی جذاب نوشت اصول کپشن نویسی چیست در این مقاله قرار است آموزش نوشتن کپشن مناسب برای پست های اینستاگرام را یاد بگیریم .

آموزش کپشن نویسی

استفاده بهینه از کاراکترها

برای شرح پست شما 2200 کاراکتر میتوانید قرار دهید پس بهینه نوشتن کپشن در رساندن مطلب به مخاطب کمک شایانی انجام میدهد. مگر اینکه نمایه شما در مورد به اشتراک گذاری دانشی خاص بوده و این توضیحات در مورد آن الزامی باشد. کپشن باید زمینه عکس یا فیلمی که شما قرار داده اید را توضیح دهد ، به فالوورهای شما الهام ببخشد و شخصیت برند تان را معرفی کند .

در کپشن باید مخاطبان خود را به تعامل با خود وادارید و آن ها را پویا کنید در اصل نباید در کپشن درباره آن چیزی که در پست مطرح شده صحبت شود و باید مخاطب را طوری سوق دهد که حتما تا انتها محتوای پست راببیند یا جذب محتوا شود

لحن نوشتن کپشن

نکته مهم بعدی در رابطه با کپشن نویسی این است که سبک عنوان کپشن خود را سعی کنید مطابق با سبک و شخصیت برند خود انتخاب کنید. شناخت مخاطبانی که قرار است این پست را مشاهده کنند بسیار مهم است و نوع حرف زدن با آنها در خواندن متن آنها بسیار اثر گذار است . اینستاگرام بیشتر مکانی دوستانه برای برقراری ارتباط غیر رسمی و آرام است. مخاطبان شما در اینجا انتظار ندارند که پیامهای رسمی را مانند سایر کانالهای رسانه های اجتماعی یا وبلاگ حرفه ای شما دریافت کنند. اما برخی از پیج های بیزنسی هستند که مخصوص شرکت هایی بزرگ هستند و زبان آنها رسمی است این مدل نوشتن کپشن برای آنها استاندارد تر و مناسب تر است اگر نمی دانید چگونه اکانت خود را به بیزنسی تبدیل کنید همین حالا یاد بگیرید

نکته ی دیگری که می تواند در لحن و نوع کپشن نویسی شما موثر باشد باز یا بسته ( پرایوت ) بودن پیج شما است تفاوت این دو حالت پیج و آموزش خصوصی کردن پیج اینستاگرام ابتدا اگر نمیدانید پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید .

اما هنگامی که پیج شما خصوصی باشد پست های شما به یکسری از فالور هایی که شما تایید کرده اید نمایش داده خواهند شد . بنابراین کپشن های شما نیز توسط آن دست مخاطبان مورد نظر شما فقط نشان داده خواهد شد .

خب شما می توانید به فراخور افرادی که شما را دنبال می کنند لحن کپشن خود را تغیر دهید مثال اگر دوستان صمیمی خود فقط می توانند پیجتان را ببینند شما می توانید کپشن خود را بسیار دوستانه و با شوخی های خودمانی شروع به نوشتن کنید اما اگر پیج شما خصوصی نباشد باید به فراخور افرادی که از پیج شما بازدید می کنند و مقصود و هدف و برند پشت پیج تان لحن نوشتن کپشن را انتخاب کنید.

نحوه نوشتن عنوان کپشن

شما یکی از مهم ترین کار هایی که باید برای اینکه مخاطبان تان را وادار کنید کپشن شما را باز کنند و بخوانند این که برای کپشن تان یک عنوان جذاب قرار دهید برای نوشتن عنوان بهتر است از گزاره هایی استفاده کنید که توجه خواننده را در یک نگاه جاب کند و آن راوادار به خواندن ادامه متن کند

چگونه عنوانی جذاب بنویسیم

  • از گزاره های منفی استفاده کنید

مثلا هیچ وقت درس نخوان بعد در ادامه در رابطه با اثرات بد درس نخواندن و اتفاقاتی که با این کار رخ می دهد توضیح دهید

  • دو موضوع را در در یک عنوان بنویسید

مثال خربزه ای که عاشق شد و در ادامه در رابطه با خربزه ای که طی اتفاقی به خربزه ی دیگر پیوند خورد و بهم چسبیدند و ظاهری مثل دو فرد عاشق را به خود گرفتند توضیح دهید

  • از اصطلاحات و ضرب المثل ها استفاده کنید

مثال بایدن چاه کن همیشه ته چاه است در ادامه توضیح دهید که بایدن رییس جمهور آمریکا خواسته برای چه کسی یا کاری پاپوشی درست کند و اما شکست خورده که بر گرفته از ضرب المثل چاه کن همیشه ته چاه است

  • عنوان خود را دوم شخص قرار دهید

سعی کنید در عنوان از جملات دوم شخص استفاده کنید و فکر کنید فرد روبروی شماست و دارید با او صحبت می کنید مثلا بگویید قیچی را سر جایش برگردان و در ادامه بگویید که اتفاقی که یک فرد با استفاده از یک قیچی سرش آمده

  • از جملات پرسشی استفاده کنید

مثلا چرا هیچ وقت به اهدافمان نمی رسیم و شروع کنید با ابزار همدردی افراد را با خود همراه کنید و در رابطه با موضوع بیشتر توضیح دهید

  • از تضاد بهره بگیرید

 مثال در عنوان خود بگویید چرا اکثر افراد بیکار خوشبختند و در ادامه مثال هایی از افرادی که کاری ندارند و از آزادی های آنان صحبت کنید

نکته :

در بخش فید، اینستاگرام کلمات نخستین کپشن رو نمایش میدهد پس در نتیجه بهتر است با استفاده از نکات گقته شده در باره نوشتن عنوان کپشن ، کپشن خود را شروع کنید . این رویکرد توجه مخاطبان را به شما جلب می کند و باعث می شود تا آنها بر روی دکمه “نمایش بیشتر” کلیک کنند تا بتوانند توضیحات کامل را بخوانند. پس در نتیجه سعی کنید قسمت اول عنوان را فوق العاده جذاب بنویسید و از تکنیک های گفته شده بهره بگیرید !

ایموجی ها

همانطور که گفته شد،نوشتن کپشن اصولی بسیار در جذب مخاطب و کیفیت پست شما موثر است اما استفاده از ایموجی ها یک راه عالی برای نشان دادن حال و هوای فعلی هر خط یا هر قسمت از محتوا شماست ، و می تواند یک حالت زیبا به کپشن های شما بدهد . ایموجی همچنین راهی خوب برای نشان دادن مهمترین قسمت عنوان شما با استفاده از فلش، آتش یا نماد بلندگو می باشد. شما می توانید با استفاده از ایموجی ها مخاطبان خود را سرگرمکنید و آنها را از خواندن یک متن بی روح و خسته نجات دهید ، اما به یاد داشته باشید که از آنها زیاد استفاده نکنید.

نمونه ای از ایموجی ها

? ?‍? ? ? ? ? ? ?

کپشن نویسی

یک کپشن خوب برای دعوت به ادامه ماجرا بنویسید.

یک عنوان خوب، عنوانی واضح و مستقیم برای انجام یک کار است. می توانید از مردم بخواهید بر روی لینک موجود در بیوگرافی شما کلیک کنند، در این مرحله استفاده از یک لینک مرورگر کوتاه شده که به راحتی در دسترس و تایپ کردن آن در اینترنت بسیار ساده است، مانند ایده های bit.ly یا کوتاه کننده های دیگر، گزینه خوبی است.

مورد بعدی که می توانید انجام دهید، این است که از مخاطبان خود بخواهید به یک سوال پاسخ دهند و یاد در نظر سنجی ها شرکت کنند، از آنها بخواهید که در بخش نظرات به شخص دیگری برچسب بزنند(تگ کنند) یعنی دوستان خود را تگ کنند و آنها را در این چالش مشترکت دهند. این کار باعث می شود تا افراد جدید به پروفایل شما دعوت شوند. قبل از انجام این کار، به کلماتی که باید استفاده کنید فکر کنید تا مطمئن شوید افرادی که می آیند به پیشنهاد شما علاقه مند می شوند و بیشتر از یک مسابقه یا یک بازدید کوتاه در پروفایل شما باقی می مانند.

به شما پیشنهاد می کنیم که روش های قرار دادن نظر سنجی را همین حالا یاد بگیرید

یک بازی راه اندازی کنید .

رقابت سنگین در اینستاگرام باعث شده افراد و سازمانها دست به روش های مختلف بازاریابی بزنند . از بازی می تونید در کپشن به عنوان راه جذب فالور استفاده کنید ، به عنوان شروع کننده یک رقابت، از مخاطبان بخواهید پست یا استوری های شما را در پروفایل خود به اشتراک بگذارند و همچنین دوستان خود را در کامنت ها تگ کنند. این امر قطعاً به شما کمک خواهد کرد تا برند خود را شناخته شده تر کنید.

نکته: اولین کلمات کپشن را “مسابقه” یا “چالش” قرار دهید. از هشتگ اینها نیز استفاده کنید

مخاطبان خود را مهم جلوه دهید.

نکته مهمی که می تواند به تقویت تعامل بین شما و مخاطبان کمک کند، محتوای تولید شده توسط کاربر است. در حالی که مخاطبان خود را با ارزش و مهم جلوه می دهید و از آنها می خواهید تا کلمه ای در مورد نام تجاری و محصولات شما منتشر کنند، می توانید تصاویر پروفایل آن ها را در پروفایل برند خود به اشتراک بگذارید. این کار باعث می شود تا آن ها احساس قدردانی کرده و ترغیب شوند تا در معرفی هرچه بیشتر برند شما بکوشند.

از طریق پست های اینستاگرام جستجو انجام دهید.

جستجوی داخلی اینستاگرام به شما این امکان را می دهد تا پست ها را با هشتگ یا موقعیت های مکانی آن ها جستجو کنید و پست مورد نظرتان را بیابید . اما وقتی شخصی در مورد شما یا برند تان بدون استفاده از هشتگ یا برچسب زدن پستی منتشر کند چطور می توانید پیدایش کنید؟ در این مورد یک نرم افزار نظارت بر رسانه ها آمده است که آسان ترین و کارآمدترین روش برای نظارت بر همه یادآوری های (منشن های) عمومی در اینترنت از جمله اینستاگرام است. شما می توانید با مدیریت پیج اینستاگرام در اصفهان امین رایان تمامی این کار ها را به آنها بسپارید همین حالا بیشتر بدانید

نکته : از برنامه نظارت بر رسانه استفاده کنید تا در مورد هر پستی که مربوط به شما است، حتی بدون هیچ هشتگ یا برچسبی اعلان دریافت کنید. در اینصورت هیچ پست و موضوعی از دستتان خارج نخواهد شد و به راحتی می توانید به همه پست ها و گفتگوها واکنش نشان دهید و در بحث ها شرکت کنید، که این امر خود باعث رشد نمایه اینستاگرام و برند شما خواهد بود. امین رایان بخواهید این کار را انجام دهد

یادبگیرید چگونه مدت حضور در اینستاگرام خود را مشاهده کنید

نحوه درست نوشتن کپشن فارسی در اینستاگرام

ممکن است برای شما اتفاق افتاده باشد که متن کپشنتان را اینستاگرام بهم ریخته نمایش می دهد اما با آپدیت های جدید اینستاگرام این مشکل حل شده و دیگر کپشن تان بهم ریخته نشان داده نمی شود اما برای اینکه اگر خدایی ناکرده هیچ وقت این اتفاق نیفتد شما زبان اینستاگرامتان را به حالت فارسی تغییر دهید با این روش دیگر کپشن شما دچار بهم ریختگی نمی شود

خلاصه

در زیر لیستی کوتاه از مواردی که باید هنگام تهیه زیر نویس پست های اینستاگرام روی آنها تمرکز کنید آمده است:

  • کپشن های مختصر و جامعی بنویسید.
  • دستور زبان و املا خود را چک کنید.
  • نسبت به کارتان و مخاطبانتان لحنی مناسب انتخاب کنید .
  • از ایموجی ها استفاده کنید.
  • افراد را به مشارکت در پست و نظر دادن و ارسال پست برای دوستان خود ترغیب کنید.
  • سازماندهی مسابقات و چالش ها

در کل کپشن اینستاگرام مجموعه ای از کاراکتر ها تگ ها ایموجی ها و هشتگ ها بیشتر نیست

اما سوالی مهمی که همیشه مطرح است سایت بهتر است یا پیج پاسخ به این سوال را همین حالا مشاهده کنید

نحوه ویرایش کپشن های اینستاگرام

گاهی اوقات عجله دارید و متوجه نیستید که کلمه ای را اشتباه تایپ کرده اید یا هشتگ های مهم را برای پست خود از دست داده اید و دلتان می خواهد در فرصتی مناسب متن کپشن تان را درست کنید . اما نگران نباشید در هر زمان می توانید کپشن پست اینستاگرام خود را ویرایش کنید. برای ویرایش کپشن خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روی “…” در بالا سمت راست پست ضربه بزنید.
  • منویی از گزینه ها را مشاهده خواهید کرد. روی “ویرایش” ضربه بزنید.
  • هنگامی که ویرایش به پایان رسید، روی “انجام” در سمت راست کلیک نمایید، پست اینستاگرام شما به روز می شود.

ادیت کپشن

نتیجه

کپشن پست های اینستاگرام یکی از با ارزش ترین قسمت های یک پست اینستاگرام است و ضروری است که از آن به درستی استفاده کنید. در حالی که روند نوشتن یک کپشن خوب، زمان قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد، اما ارزش دارد که تلاش کنید و چیزی بنویسید که هم برای مخاطبان شما جذاب باشد و هم برای شما در ایجاد روابط، تعامل و تسریع پیشرفت در اینستاگرام ارزشمند باشد.

مدیریت پیج اینستاگرام

همه مواردی که توضیح داده شد بخش کوچکی از کار در فضای اینستاگرام است برای فعالیت در شبکه اجتماعی اینستاگرام و نتیجه گرفتن از آن حتما از انواع مدیریت پیج اینستاگرام امین رایان مطلع شوید